
Obowiązek wymiany tachografów w międzynarodowych przewozach drogowych wykonywanych na terytorium Unii Europejskiej, w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie rejestracji użytkowanego pojazdu, przewidziany w art. 3 ust. 4rozporządzenia (UE) nr 165/2014 przedstawia się w następujący sposób:
- do dnia 31 grudnia 2024 r. należy obowiązkowo wymienić tachografy najstarsze, czyli tachografy analogowe oraz tachografy G1, natomiast
- do dnia 18 sierpnia 2025 r. należy wymienić pozostałe tachografy, tj. tachografy G2V1.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 akapit czwarty rozporządzenia (UE) nr 165/20141) od dnia 21 sierpnia 2023 r. pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy w jednym z państw członkowskich UE, którymi są wykonywane przewozy drogowe objęte przepisami rozporządzenia (WE) nr 561/20062), a w konsekwencji rozporządzenia (UE) nr 165/2014, muszą być wyposażone w tachograf inteligentny drugiej wersji (G2V2), zgodny z przepisami rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/12283) oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/9804).
Mając na względzie konieczność zapewnienia przewoźnikom drogowym i uprawionym warsztatom odpowiedniego czasu na wymianę dotychczas zainstalowanych tachografów analogowych, cyfrowych pierwszej generacji (G1) oraz inteligentnych pierwszej wersji (G2V1) na tachografy G2V2, prawodawca unijny ustalił określony harmonogram ich wymiany. Cały proces, podzielony na poszczególne etapy, ma zostać zakończony w dniu 18 sierpnia 2025 r., natomiast terminy graniczne wymiany poszczególnych typów i wersji tachografów zostały wskazane w rozporządzeniu (UE) nr 165/2014, znowelizowanym przepisami rozporządzenia (UE) 2020/10545), wchodzącego w skład tzw. Pakietu Mobilności I.
więcej informacji w linkach poniżej: